Dünden devam eden
Hudeybiye Muahedesi, Mekke’nin fethine zemin hazırlamıştır.
10-05-2022- Hudeybiye Muahedesi ile müşrikler, ister istemez Müslümanların varlığını kabul etmiş oldular. Aslında müşrikler, bu konuda hiç de gönüllü değillerdi. Nitekim, müşrik temsilcisi Süheyl, ‘Resulûllah’ ifadesini anlaşma metnine koydurmamak için direnmişti ve koydurtmamıştı.
- Bu muahede ile Müslümanların hacca gitmelerine ve böylece Mekkelilerle temas etmelerine imkân sağlanmış oluyordu. Bu ise, İslam’ın Mekke’de yayılıp gelişmesine ve Mekke’nin içten fethedilmesine zemin hazırlamış oluyordu.
- Bu muahede esnasında Müslümanların, 1400 kişilik kuvvet iken, iki yıl sonra Mekke’nin fethi esnasında 12 bin kişiye çıkmaları, İslam’ın daha ziyade sulh ortamında yayıldığını gösterir. Çünkü, sulh ortamında tefekkür vardır, muhasebe vardır. Tahrik, yönlendirme, şartlandırma yoktur. Nitekim, anlaşmadan bir yıl sonra hacca giden Müslümanların akraba ziyaretleri, hasret gidererek muhabbetle konuşmaları ve gelişen ticarî münasebetler, Mekke’nin içten fethedilmesine sebep olmuştur.
- Hudeybiye Muahedesi’nin şartları, görünüşte, Müslümanların aleyhine olmasına rağmen, yukarıdaki sebeplerden dolayı hakikatte İslam’ın lehine olmuştur. Sahabeden bazılarının itirazlarına rağmen Resul-i Ekrem Efendimiz, nübüvvet nuruyla ileriyi görmüş ve anlaşmayı kabul etmişti. Burada bir dava liderinin hadiselerin ilerisini görebilmesi, bunun için firaset ve basiret ehli olması ve etrafındakilerin ona itaat etmesi hususunda ders ve ibretler vardır.
- Hudeybiye sulhu bize gösterdi ki; fetihlerde aslolan, gönüllerin fethi ve fikirlerin değişmesidir. Mekke’nin fethinin kansız olması bundandır.
On yıllık Hudeybiye Muahedesi’nin, iki yıl geçmeden tek taraflı olarak bozulması manidardır. Anlaşmaya göre Kureyş’in himayesinde olan Ben-i Bekirliler, Resul-i Ekrem himayesinde bulunan Huzaalılar’a birden bire saldırarak anlaşmayı ihlâl ettiler. Huzaalıların Resul-i Ekrem’den yardım istemeleri üzerine, Resul-i Ekrem, üç teklifle Mekkelilere teklif gönderdi. Müşrikleri soğukkanlı bir şekilde uyararak âdil ve basiretli davrandı. Müşrikler ise, artık Hudeybiye Muahedesi’ni tanımadıklarını bildirdiler. Burada pek çok ders ve hikmetler vardır:
- Ne pahasına olursa olsun, Müslüman, sözüne ve anlaşmalarına sâdıktır. Tek taraflı olarak anlaşmalarını feshetmez ve sözünden caymaz.
- Müslüman, olaylara soğukkanlı ve âdil yaklaşır; fırsatçılık yapmaz, hile mantığına tevessül etmez.
- Müslüman, kuvvetin hakta olduğunu bilir ve haksızlık yapmamaya çalışır.
Daha sonra pişman olarak tekrar barışın temini için Ebu Süfyan’ı Medine’ye göndermelerinde de dersler vardır:
- İşlerinde kararsız olup, zilletle boyun eğenler ancak müşrikler olabilir. - Ebu Süfyan’ın kızı ve Resul-i Ekrem’in zevcesi olan Ümmü Habibe’nin aracı koşulması ve Ümmü Habibe’nin buna yaklaşmaması, babası Ebu Süfyan’a hiç yüz vermemesi, iman ve dava yakınlığının, neseb yakınlığının üzerinde olduğunu gösterir.
- Ebu Süfyan’ın açıkça herkese yalvarması, düştüğü zilleti gösterdiği gibi, Müslümanların Resulûllah’tan işaret almadan ona hiç yüz vermemeleri de şaheser bir itaat örneğidir.
- Muahedenin tek taraflı bozulmasından sonra Resul-i Ekrem’in tekrar anlaşmaya yaklaşmaması, Müslümanın kararlılığını göstermektedir.
Muahedenin bozulmasından sonra Resulûllah’ın meşveret meclisini toplayarak Mekke’nin fethine karar vermesi, kararın tamamen gizli tutulması, Mekke’nin bütün yollarının kesilerek haber yollarının engellenmesi ve bu hususta Huzaa kabilesiyle işbirliği yapılmasında da birçok hikmetler vardır. Bu olay, Müslümanın, askerî deha ve siyasette ve sırrı muhafazada ne derece ileri olması lazım geldiğini göstermektedir.
Prof.Dr. Haydar BAŞ Rahmetenli'l-alemin cilt 2 Kitabı sayfa : 321/329
Yazıyı hazırlayan: Gökhan Demir
Devam edecek