Abdest amelindeki bazı hikmetler

İmam Rıza (a.s.), abdestle yüz ve kolları yıkamanın sebebini şöyle açıkladı: “Kulun Allah’ın huzurunda durduğu, zahiri azaları ile O’na yöneldiği ve bu azalarla amelleri yazan meleklerle mülakat ettiğinden dolayıdır. Öyleyse yüzün yıkanması, (Allah’a) secde ve huzû etmek içindir’

<Abdest amelindeki bazı hikmetler

TÜRK-AZ HABER / DİNİ

Muhammed bin Ali Maciyleveyh, metindeki senetle Muhammed bin Sinan'dan şöyle naklediyor:

İmam Rıza (a.s), sorduğum soruların cevabında şöyle yazdı:

"Cenabet guslünün mantığı: Temizlik, insanın kendisine dokunan meniyi temizlemesi ve vücudunun diğer yerlerini pak etmesidir. Çünkü cenabet insanın bütün vücudundan çıkmaktadır. Dolayısıyla vücudunun hepsini temizlemesi vaciptir. İşte bundan dolayı bütün bedenini temizlemesi insana farzdır.

İdrar ve dışkıda guslün farz olmamasının sebebi: Bunların cenabetten daha çok ve sürekli olmasından dolayıdır; işte çok tekrarlanması ve zorluğundan, irade etmeksizin ve şehvet- siz geldiğinden dolayı sadece abdest alınması yeterli görülmüştür. Ama cenabet, insanın lezzet almak için kendi isteği ve kendisini o işe mecbur etmesiyle gerçekleşmektedir.

İki bayram (Fıtır ve Kurban): Cuma ve diğer günler için guslün sebebi, kulun o günlerde Rabbini ululaması, Kerim ve Yüce olan Rabbini karşılaması, günahlarına mağfiret dilemesinden dolayıdır. Yine, bayram gününün onlara tanınıp Allah'ın zikri üzere o günde toplanmaları içindir.

İşte o günü ululamak, onu diğer günlerden üstün tutmak, nafile ve ibadetlerin çok olması ve bir Cuma'dan diğer Cuma'ya kadar insanın temiz olabilmesi için o günde gusletmeyi karar kılmıştır.

Ölüye gusül verilmesinin sebebi: Hastalığından dolayı (birikmiş olan) pisliklerin giderilmesi ve ona ulaşmış olan çeşitli hastalık (ve mikrop)'ların temizlenmesi içindir. Çünkü o, meleklerle görüşüp ahirette onlarla irtibatta olacaktır. İşte bu yüzden, Allah'a uğradığı ve temizlerle (meleklerle) görüştüğü zaman -ki onlara dokunacak ve onlar da ona dokunacaklar- rahmet ve şefaate tabi tutulması için tertemiz olması uygundur.

Abdestle yüz ve kolları yıkamanın, baş ve ayakları meshetmenin sebebi: Kulun Allah'ın huzurunda durduğu, zahiri azaları ile ona yöneldiği ve bu azalarla amelleri yazan meleklerle mülakat ettiğinden dolayıdır. Öyleyse yüzün yıkanması, (Allah'a) secde ve huzû etmek içindir; iki ellerin yıkanması ise, onları Allah'ın dergâhına doğru kaldırıp indirmek ve ona işaret etmekten (yönelmekten) dolayıdır.

(bu bahis devem edecek...)