Namaz, kulun kurtarıcısı olur.....

Peygamberimiz (s.a.v.) buyurdu ki: “Kim namaza devam ederse o kendisine Kıyamet gününde nur, kılavuz ve kurtarıcı olur. Buna karşılık namazına önem vermeyenlere ne nur, ne kılavuz ve ne de kurtarıcı olur. Böyle bir kimsenin Kıyamet Günü arkadaşları Karun, Firavun, Haman ve Übeyy ibn-i Halef olur"

<Namaz, kulun kurtarıcısı olur.....

İmam Gazali Hazretleri namaz konusunda gevşek olmanın fenalığı hakkında şu bilgileri aktarıyor:

Allah (c.c.) buyuruyor ki: "Ey mü'minler, mallarınız ve çoluk- çocuğunuz sizi Allah'ı anmaktan alıkoymasın. Bunu yapanlar, zararlıların ta kendileridir." (Münafikûn, 9).

Bir grup tefsir âlimine göre ayetteki, "Allah'ı anmak" deyiminden maksat beş vakit namazdır.

Buna göre ticaretle, sanatla veya çoluk-çocukla oyalanarak namazını kılmayanlar zararlı çıkarlar.

Onun için Peygamberimiz (s.a.v.) buyuruyor ki: "Kıyamet Günü amelleri arasından kul, ilk önce namazından hesaba çekilir. Eğer bu hesabı düzgün geçerse kurtulmuş ve başarıya ulaşmış olur. Eğer bu husustaki sualde eksikleri çıkarsa aldanmış ve zararlı çıkmış olur."

Allah (c.c.) buyuruyor ki: "Kıldıkları namazın önemini kavramadan namaz kılanların vay haline!" (Maun, 4-5).

Peygamberimiz, ayette geçen "Kıldıkları namazın önemini kavramayanlar" ifadesi ile, namazı vaktinde kılmayanların kastedildiğini bildirmektedir.

Ahmed ibn-i Hanbel, Taberanî ve İbn-i Hibban'a göre; Peygamberimiz (s.a.v.) bir gün namazdan bahsederken şöyle buyuruyor: "Kim namaza devam ederse o kendisine Kıyamet gününde nur, kılavuz ve kurtarıcı olur. Buna karşılık namazına önem vermeyenlere ne nur, ne kılavuz ve ne de kurtarıcı olur. Böyle bir kimsenin Kıyamet Günü arkadaşları Karun, Firavun, Haman ve Übeyy ibn-i Halef olur."

Âlimlerden biri der ki: "Namaza önem vermeyenlerin Kıyamet Günü bu kimselere arkadaş olmalarının hikmeti şudur: Eğer adam, varlığı yüzünden namazı savsaklarsa; Karun'a benzemiş olur, o yüzden Mahşer'de ona yoldaş olur. Eğer saltanatı yüzünden namazı savsaklarsa; Firavun'a benzemiş olur, o yüzden Mahşer'de ona yoldaş olur. Eğer vezirliği yüzünden namazı savsaklarsa; Hamam gibi olmuş olur, o yüzden Mahşer'de ona yoldaş olur. Eğer ticarete düşkünlüğü yüzünden namazı savsaklarsa; Mekke kâfirlerinin tüccarı Ubeyy ibn-i Halef gibi olmuş olur, bu yüzden Mahşer'de onun yoldaşı olur."

Ebû Ya'la'nın güzel bir senetle rivayetine göre; Musab ibn-i Sa'd der ki: Bir gün babama, "Babacığım! Allah'ın, 'Namazlarında hataya düşen, kıldıkları namaza önem vermeyen namaz kılıcıların vay haline!' mealindeki ayeti hakkında görüşün nedir? Hangimiz kılarken yanlışlık yapmaz, hangimiz namazda iken içinden başka şeyler geçirmez" dedim.

Bana dedi ki: "Ayetin maksadı senin sandığın gibi değil, namazı vaktinde kılmamaktır."

Ayette geçen "Veyl"in kelime manası; ağır azaptır. Fakat bir görüşe göre; cehennemdeki bir vadinin adıdır ki; oradan dünya dağları geçirilse erir. Burası namazı savsaklayanların, onu vaktinde kılmayanların yeridir. Yalnız, yaptıklarına pişman olup tövbe edenler hariç.

(Kaynak: Mukaşefetü'l-Kulûb)